Miercuri 7 Mai am participat la reuniunea Comisiei pentru Libertăți Civile, Justiție și Afaceri Interne (LIBE) din Parlamentul European, care a avut pe ordinea de zi și o prezentare a Raportului Comisiei Europene către Parlamentul European cu privire la progresele înregistrate de România în cadrul Mecanismului de Cooperare și de Verificare (MCV), publicat la începutul acestui an.
În luarea mea de cuvânt am solicitat Comisiei Europene definirea clară a obiectivelor pe care țara noastră le mai are de îndeplinit în cadrul acestui mecanism, dat fiind faptul că, pentru al doilea an consecutiv, așa cum a precizat și reprezentantul Comisiei Europene, România a beneficiat de un raport pozitiv. Am cerut de asemenea convenirea în comun cu Guvernul României a unor criterii de evaluare a acestor obiective. Nu în ultimul rând cred că este oportună eliminarea obiectivelor deja îndeplinite, iar ele nu sunt puține, atunci când există garanții de sustenabilitate a acestor evoluții.
Un aspect esențial în cadrul discuției despre MCV, sezitat și de alți colegi romîni din Grupul Socialiștilor Europeni (S&D), cât și din diverse alte grupuri politice precum Popularii Europeni (PPE) și Liberalii Europeni (ALDE), se referă la legatura pe care unele țări membre o fac între MCV și aderarea noastră la spațiul Schengen. În intervenția mea am cerut excluderea oricărei posibilități ca elemente ale MCV să fie utilizate pentru menținerea României și a Bulgariei în afara spațiului Schengen și a oricăror alte forme de tratament discriminatoriu față de cele două țări, deoarece eu cred că și România și Bulgaria au drepturi egale cu toate celelalte state membre ale Uniunii Europene.
Vreau cu această ocazie să salut și pozitia colegei noastre, doamna Birgit Sippel, reprezentant Social Democraților germani și coordonatoarea grupului S&D din cadrul Comisiei LIBE.
Apreciind faptul că această discuție a avut loc și exprimându-și interesul pentru progresele înregistrate de România în domeniul justiției, doamna deputat Sippel a solicitat reprezentantului Comisiei Europene, prezent la reuniune, trei lucruri:
- să precizeze dacă există în acest moment un calendar negociat cu Guvernul României privind atât etapele pe care țara noastra le mai are de parcurs, precum și un orizont de timp pentru încetarea MCV
- să explice exprimarea folosită de Comisia Europeană în Raportul COM(2015)0035 publicat în luna Ianuarie, în care se vorbește despre ”continuarea acțiunilor UE până în momentul în care România va ajunge la un nivel comparabil cu cel din alte state membre”, această exprimare vagă fiind lipsită de prezența unor criterii clare
- subliniind faptul că nimeni nu are vreo îndoială cu privire la faptul că aplicarea MCV a avut și are efecte benefice, doamna Sippel a întrebat dacă evaluarea transparentă a progreselor României se bazează pe fapte concrete sau dacă acest mecanism de evaluare urmărește și respectă alte reguli, care însă nu sunt clare pentru nimeni.
Alături de colega mea din Germania, dar și de alți colegi români, consider că o agendă realistă de încheiere a MCV este necesară într-un orizont de timp agreat de către Comisia Europeana și Guvernul României. Au trecut deja zece ani de la convenirea aplicării MCV exclusiv României și Bulgariei.
Din această perspectivă, în opinia mea, cred că dacă MCV este într-adevăr atât de eficient, față de alte mecanisme de evaluare care există deja, el ar trebui aplicat tuturor celor 28 de țări membre sau, în caz contrar, România și Bulgaria trebuie evaluate la fel ca și celelalte țări și nu folosind un mecanism special și discriminatoriu.
Nu pot decât să regret faptul că și în țară, dar și la Bruxelles, există români care își doresc și susțin ca România să rămâna o țară de mâna a doua în Europa.
Ca tânăr politician, sunt convins că justiția româna poate exista și poate funcționa eficient, corect și transparent chiar și fără existența MCV.