UE pregătește noi reguli pentru transportatorii rutieri. Sute de mii de firme și milioane de angajați, inclusiv din România, vor fi afectați de aceste schimbări. Printr-o spectaculoasă răsturnare de situație în Parlamentul European, Franța și Germania sunt însă primele țări vizate.

Ieri plenul Parlamentului European reunit la Strasbourg a votat retrimiterea către comisia de specialitate, pentru a fi rediscutate, a trei rapoarte asupra așa numitului pachet de mobilitate inițiat de Comisia Europeană. Ele se referă la: condițiile de detașare a șoferilor profesioniști, la timpul și condițiile de lucru și la perioadele și condițiile de repaus, precum și la adaptarea întregului sector la evoluțiile din domeniu. Așteptăm de la Comisia Europeană noi propuneri, aliniate priorităților Parlamentului – o mai bună protecție pentru șoferi și șanse reale pentru IMM-urile din domeniu de a avea acces pe piețele occidentale.

Chiar dacă propunerile actuale ale Comisiei Europene nu au fost votate de plenul Parlamentului European,transportatorii români – firme și șoferi, trebuie să știe că sunt obligați în continuare să respecte prevederile Directivei 96/71/CE din Decembrie 1996 privind detașarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii! Această Directivă stabilește normele pentru condițiile de muncă și încadrare în muncă.

Votul pe care l-am dat ieri, însă, are ca efect și faptul că Germania și Franța vor rămâne, până la adoptarea ulterioară și finală a unei noi legislații europene, sub procedura de infringement, datorită faptului că acestea au încercat deja să impună un salariu minim pentru perioada petrecută de șoferi pe teritoriul lor, ceea ce contravine normelor actuale și a dat naștere la numeroase abuzuri împotriva angajaților și a IMM-urilor din transport, inclusiv a celor românești. Procedura de infringement împotriva Germaniei și Franței continuă așadar, iar ele trebuie obligate să stopeze controalele abuzive la care au supus mii de camioane din Europa Centrală și de Est!

Contextul acestor rapoarte este următorul. Ca și abordare strategică în ultimii ani, Comisia Europeană lucrează la diverse inițiative, în mai multe domenii, care au scopul de a anula orice avantaj competitiv bazat pe costul forței de muncă. Este o veste bună pentru angajați, era clar nevoie de ordine și uniformizare în acest domeniu și, în mod cert, Europa avea nevoie să lupte cu mai multă eficacitate împotriva abuzurilor suferite de mii de șoferi profesioniști, foarte mulți dintre ei români.

Reversul medaliei este că se creează  condiții pentru a bloca aproape total accesul firmelor românești de transport pe piețele occidentale! Principiul de plată egală pentru muncă egală este unul extrem de generos și ni-l dorim realizat. Însă dacă el se aplică, atunci este imperativ ca toate firmele occidentale care investesc în regiunea noastră să ofere din start angajaților lor salariile plătite în Vest. Altfel, nu avem cum să nu ridicăm uriașe semne de întrebare și semnale de alarmă!

Principiul este simplu: dacă mergând de la Est la Vest trebuie să crești salariile, în sensul invers, de la Vest la Est, nu trebuie să le scazi! Ori, acest lucru nu se întâmplă.

Mai mult, eu cred că noile modificări în domeniul transportului rutier vor da, și au dat deja loc la abuzuri împotriva șoferilor din Est, unii dintre ei opriți și verificați în mod total arbitrar. Acum, cu atât mai mult, se vorbește de verificare predilectă a firmelor cu grad mare de risc și mă întreb retoric, pe o autostradă occidentală, pe cine vor considera autoritățile din acea țară ca aparținând acestei categorii?…

Lupta principală, am spus-o în ultimii ani și o voi repeta, este împotriva muncii la negru și împotriva companiilor de tip căsuță poștală. Acolo se întâmplă marile abuzuri împotriva oamenilor.

Nu în ultimul rând, regulile privind cabotajul – adică posibilitatea ca după o livrare pornită de la Ploiești cu destinația Hamburg, camionul respectiv să poată face un transport la întoarcerea spre casă de la Hamburg la Munchen de exemplu, au fost alterate, limitând și îngreunând această posibilitate.

Ce mă bucură însă este protecția sporită acordată șoferilor și impunerea unor noi reguli privind numărul orelor de muncă și, mai ales, orele și condițiile de repaus.

 Ca de obicei, tabloul este mixt și este departe de a fi perfect. În continuare va urma retrimiterea de către Comisia Europeană a noi propuneri, discuții în comisia de specialitate a Parlamentului și în plen, dialogul dintre Parlament și Consiliu, înainte ca întregul pachet legislativ să revină pentru votul final, în Parlamentul European. Din punctul meu de vedere, ca români, trebuie să maximizăm protecția acordată angajaților și să ne asigurăm, în egală măsură, că firmelor românești de transport nu le va fi îngrădit accesul pe piețele occidentale.