Așa cum am stabilit, vin în fața dumnevoastră cu un raport de activitate după fiecare ședință de Consiliu Local.

Luări de cuvânt în Comisii: 7

Luări de cuvânt în Plen: 8

Propuneri în Plen: 4 (1 aprobată, 2 respinse, respectiv 1 luată în considerare pentru ședința următoare)

Detalii:

1.La punctul 63, art. 4 figurează suportarea de către PMO a tuturor cheltuielilor privind cedarea voluntară a dreptului de proprietate/donații de terenuri pentru realizarea unor investiții (străzi, drumuri etc) de interes public. Acest art. 4 am cerut să fie cuprins în toate HCL care au ca obiect cele menționate mai sus. Am susținut și propus acest amendament și în plen. Rezultatul votului:

PNL – împotrivă – 20 de voturi

PSD – pentru – 3 voturi

UDMR – pentru – 4 voturi

Propunere respinsă de larga majoritate a PNL, deci orădenii „donatori” vor plăti în continuare documentația necesară cedării dreptului de proprietate, inclusiv înscrierea PMO în CF, deși societatea care a donat suprafața de la punctul 63 a fost scutită de aceste cheltuieli. Aici vorbim de dublu standard.

  1. Am solicitat scoaterea imobilului de pe str. Plevnei nr. 12 aflat în anexa aferenta HCL 66 de pe ordinea de zi, deoarece acel imobil se află pe un coridor de expropiere cu scop de demolare. Licitarea unui imobil pentru a fi închiriat pe o perioadă de 5 ani, având în vedere starea actuală a acelui imobil și totodată necesitatea unor investiții majore din partea unui potențial chiriaș este lipsită de orice logică, neputând estima când PMO își va exercita dreptul de reziliere în interes public (demolare imobil pentru lărgire strada Plevnei) și deci scurtarea perioadei de amortizare a investiției. Am solicitat totodată să li se comunice locuitorilor din zonă dacă mai există un proiect, respectiv un orizont de timp pentru efectuarea expropierilor sau a demolărilor, aceștia fiind deja vizitați de evaluator cu ani în urmă. Nu am primit răspuns cu privire la stadiul expropierilor cu scopul demolării, dar am primit votul pentru scoaterea imobilului.

Rezultat vot:

PNL – împotrivă – 20 de voturi

PSD – pentru – 3 voturi

UDMR – pentru – 4 voturi

Propunerea a fost respinsă. Vom vedea dacă acel imobil va reprezenta interes pentru cineva. În ședința de comisii, un consilier PNL, a apreciat sugestia mea, dar în plen a votat alături de majoritatea de 20 de voturi a PNL.

  1. Am solicitat, la punctul 58 de pe ordinea de zi, ca anul viitor să nu fie mărite tarifele aferente biletelor de intrare în Aquapark, Grădina Zoologică, Ștrand Ioșia sau Cimitir, având în vedere criza economică și socială cauzată de pandemia COVID. Consider că acele dividende ale ADP, administratorul acestor obiective, care erau subiectul HCL de astăzi, arată că putem menține prețurile cel puțin la nivelul anului 2020, mai mult decât atât, personal consider că unele pot fi chiar reduse pentru orădeni (ex. bilet de intrare Aquapark la preț diferențiat, mai mic, pentru orădeni). Răspunsul îl vom vedea în propunerea finală de taxe și impozite ale PMO și vă voi ține la curent.

La același punct 58, privind rectificarea bugetară, am solicitat clarificări cu privire la rectificarea bugetului Spitalului Județean. În documentele atașate proiectului de rectificare am identificat nerealizări cu privire la următoarele achiziții importante:

  • Pat terapie intensivă – 899 mii lei – investiție nerealizată
  • Ventilatoare mecanice – 896 mii lei – investiție nerealizată
  • Ambulanță transport bonlav înalt contagios – 963 mii lei – investiție nerealizată
  • Ventilatoare mecanice portabile – 553 mii lei – investiție nerealizată
  • Sistem automat de însămânțare medii de cultură probe biologice 4.165 mii lei – investiție nerealizată

Aceste investiții nu au fost realizate, deși necesitatea acestora este mai mult decât evidentă în această perioadă de pandemie. Am întrebat dacă au fost finanțate din alte surse bugetare (guvernamentale sau europene), iar răspunsul a fost negativ.

Am votat totuși proiectul de rectificare bugetară pentru că aici figurau redistribuiri necesare bunei desfășurări, atât în ceea ce privește proiectele cu finanțare europeană, redistribuiri ale altor instituții din subordine, cât și necesitatea unor economii care să absoarbă lipsa încasărilor la bugetul local din acest an. Nu suntem absurzi, domnilor și doamnelor, dar ne dorim o transparență și o eficiență mai mare, mai ales pe partea de sănătate și luptă împotriva COVID-19.

  1. Am salutat extinderea parcului industrial Eurobusiness I cu peste 5 ha, dar am solicitat ADLO să permită accesul în parcul industrial pentru producție, în detrimentul serviciilor sau organizatorilor de evenimente cum s-a mai întâmplat în celelalte parcuri industriale. Mai mult decât atât, analiza investitorilor și caietele de sarcini pentru ocuparea parcurilor industriale ale PMO trebuie să urmărească un nivel mediu de salarizare peste media județeană și un salar minim considerabil peste cel stabilit la nivel național de Guvern. Aceste solicitări le-am făcut în interesul orădenilor și pentru a crește puterea de cumpărare a acestora, un beneficiu direct având astfel și bugetul Consiliuliui Local Oradea.
  2. Am solicitat un răspuns cu privire la motivul modificării soluției tehnice pentru intersecția Meșteșugarilor – Densușianu – Trecere CF. Acest proiect fusese anunțat de fostul Primar Bolojan sub forma unei subtraversări, iar astăzi am votat indicatorii tehnico-economici pentru o supratraversare care va afecta considerabil locuitorii din blocurile și casele din zonă, având în dreptul imobilelor lor, la o distanță redusă față de un trafic ce se anunță infernal, pasarela ducând spre viitorul nod rutier (citez: cel mai important nor rutier cu viitorul drum-express care duce spre cele două autostrăzi „Transilvania” și Nădlac-Arad-Timișoara). Răspuns: Consultanții au considerat că sunt cheltuieli mai ridicate cu soluția „subtraversare” din motive ce țin de componența solului și de necesitatea subtraversării a 4 benzi + linia de CF. Cu siguranță aceste nevoi erau cunoscute și înainte de campania electorală când a fost anunțat acest proiect pompos, inclusiv randări cu subtraversarea propusă inițial. Cu siguranță acei cetățeni care în curând vor încerca să își vândă apartamentele din motive evidente, nu ar fi apreciat această nouă soluție prin votul acordat.
  3. O altă intervenție a vizat numărul mic de locuri de parcare la un hotel de 3* ce urmează să fie construit (4 locuri pentru 16 camere). Sper că vom fi mai stricți cu dezvoltatorii acestor proiecte, chiar dacă legea permite un număr atât de mic pentru asemenea construcții.
  4. O propunere acceptată prin unanimitate a vizat mutarea punctului 80 de pe ordinea de zi pe locul 1, astfel încât, consilierii deja validați de instanță, prezenți la ședința ordinară de azi, să poată depune jurământul, având drept de vot și pentru punctele 1-79, nu doar pentru cele ulterioare depunerii jurământului.
  5. Ultima intervenție, la punctul „diverse” a ținut de necesitatea transmiterii în direct în mediul online pe rețele de socializare și pe Oradea.ro a ședințelor de Consiliu Local pentru a asigura transparența, conform „Articolul 138 din Codul Administrativ, privind Desfășurarea ședințelor consiliului local: (2) Caracterul public al ședințelor consiliului local este dat de: lit. c) posibilitatea cetățenilor cu domiciliul sau reședința în unitatea/subunitatea administrativteritorială respectivă de a asista la ședințele consiliului local și/sau de a le urmări pe internet, în condițiile regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local.”

Vă mulțumesc pentru faptul că urmăriți activitatea mea din Consiliul Local și vă asigur că voi continua demersuri bazate pe jurământul depus!

„Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac cu bună credinţă tot ceea ce stă în puterea şi priceperea mea pentru binele locuitorilor municipiului Oradea. Aşa să îmi ajute Dumnezeu!”