Vineri 21 Octombrie am participat, la Palatul Parlamentului din București, la evenimentul Relaunching Europe – Relansăm Europa, organizat de grupul Socialiștilor și Democraților Europeni (S&D). Acest grup reunește toți deputații partidelor de stânga (PES) din Parlamentul European.
Mă bucură mult faptul că seria dezbaterilor Relaunching Europe a inclus în agendă și capitala noastră, pentru că ne-a dat posibilitatea să discutăm, în prezența unor lideri importanți, a unor specialiști europeni, dar și a numeroși cetățeni, despre un nou pact social pe care stânga europeană îl propune cetățenilor.
Dincolo de cuvinte, acest pact înseamnă un pachet de politici foarte concrete pentru încurajarea creșterii economice și pentru crearea de noi locuri de muncă, de calitate, mail ales pentru tineri.
În opinia mea, relansarea europeană trebuie să însemne, în mod evident, o reconectare între Europa instituțională și cetățeni, mai ales cei tineri. Proiectul european, care a fost creat de sus în jos, a ajuns acum la o etapă în dezvoltarea sa istorică în care are nevoie de sprijinul oamenilor și de mai multă legitimitate. Pentru ca acest proiect să aibă un viitor, trebuie așadar să convingem tinerii și să îi ajutăm să se dezvolte.
La nivelul Uniunii Europene avem însă un șomaj de aproximativ 19% în rândul tinerilor sub 25 de ani, iar în țara noastră procentul urcă până la 21%. Iată un exemplu în care UE nu funcționează, încă, la fel de just pentru toți.
În același timp, avem milioane de locuri de muncă disponibile și care nu sunt ocupate.
Iată un paradox aparent, generat de faptul că, în mod evident, abilitățile potențialilor angajați nu se regăsesc în cerințele angajatorilor. Pregatim, așadar, în destule cazuri, viitori someri.
Pentru rezolvarea acestui paradox avem nevoie de o soluție comună, europeană. Cred că a trecut vremea unor soluții naționale, și mă refer aici doar la acest domeniu, din moment ce piața pe care activăm, inclusiv cea a muncii, este una comună.
Eu pledez pentru o abordare comună și cred că trebuie să fim în stare să oferim tuturor tinerilor europeni un set comparabil de abilități și competențe.
În mod concret, Statele Membre trebuie să își intensifice dialogul pentru a se pregăti împreună, și în ritmuri apropiate, ca să facă față provocărilor nu doar prezente ci și viitoare, nevoilor de acum de pe piața muncii dar și celor care știm că vor apărea în viitor. Aceste nevoi, cel puțin în anumite domenii, vor fi relativ similare și avem exemplul cunoștințelor digitale care, în diferite grade, vor fi necesare în peste 80% din locurile de muncă disponibile în viitorul mediu. Desigur, nu toate țările vor fi capabile să suplinească necesarul de oameni calificați din resursele interne; probabil va fi și cazul nostru.
Soluțiile comune, europene – care au menirea de a da pregătire egală și șanse egale tinerilor europeni – vor trebui dublate de eforturi la nivel național pentru a ne face țara cât mai atractiva pentru proprii cetățeni în primul rând, indiferent de locul în care se află ei acum.
Avem datoria, la nivel de sisteme naționale de educație, să pregătim nu doar viitori angajați ci și viitori angajatori. Există desigur numeroase abilități antreprenoriale care trebuie, cred eu, insuflate tuturor, viitori angajați sau angajatori, pentru că nu avem cum să știm ce rezervă viitorul copiilor de acum. Mai există însă și anumite abilități specifice care, dacă sunt predate bine și chiar de la vârste fragede, ne vor da șansa, și mă refer mai ales la noi, la români, de a crea noi generații de antreprenori care, la rândul lor, vor genera noi locuri de muncă de calitate.
Această expresie, noi locuri de muncă de calitate, cred că trebuie să devină ca o mantra pentru noi toți, dublată – desigur, în vorbă și în faptă, de o educație de calitate!
Școlile și educația, în toate fațele ei – inclusiv educația informală și non-formală, sunt în opinia mea cheia și soluția întregii discuții. Dar scolile nu trebuie sa fie lasate singure
Avem nevoie de dialoguri și parteneriate reale și eficiente cu mediul privat, cu sindicatele, cu investitorii, pentru ca educația oferită elevilor și studenților să fie aceea de care ei au nevoie pentru a se integra cu succes pe piața muncii.
În concluzie, nu vreau dezvoltarea unor abilități doar de dragul de a le avea. Toate abilitățile pe care le oferim tinerilor trebuie să le sporească ori gradul de angajabilitate ori șansele de a deveni, la rândul lor, creatori de locuri de muncă. Cred de asemenea că sistemele de educație și formare trebuie să pună accentul pe abilitățile necesare secolului XXI, iar aceastea trebuie sa fie în mod obligatoriu transferabile.
Discutăm așadar despre politici foarte concrete pe care grupul S&D le promovează în Parlamentul European. Sunt măsuri care se vor regăsi în legislația europeană și care vor trebui implementate și la noi. Până când ele vor veni însă, nimic nu ne împiedică să inițiem deja acțiuni care ne duc în această direcție, să îi susținem și să îi promovâm pe cei și cele care se implică în educația antreprenorială sau digitală pentru că, indiferent unde ne situăm politic, șansa relansării, în UE sau în România, ține de capacitatea noastră de a pregăti noi generații care să fie, dacă se poate, mult mai eficiente decât cele de acum.