Turismul după milioane de euro investiți în promovare
Spre surprinderea tuturor, cu toate că Oradea beneficiază de un buget record de promovare prin APTOR, a avut o scădere a numărului turiștilor sosiți de la 250.395 în 2018 la 236.793 în 2019, situație imposibil de întalnit în alte orașe din România, unde numărul de sosiri a crescut cu 1,470,000 în aceași perioadă conform datelor INS. Chiar și în restul județului Bihor numărul de sosiri a crescut cu peste 8.500, situație care ridică serioase semne de întrebare cu privire la folosirea bugetului enorm de care APTOR a benefiaciat în această perioadă de timp din partea primăriei Oradea, buget cheltuit într-un mod total netransparent și, după cum bine se poate observa din aceste date, fără o viziune coerentă de promovare.
Oradea a devenit în ultimii ani un Oraș de tranzit pentru autocarele de turiști maghiari, slovaci sau polonezi, dar din păcate nu reușește să monetizeze acest flux: autocarele vin, stau 3 ore parcate pe unde apucă (pentru că nici măcar o parcare specială nu au), și pleacă mai departe spre Cluj, Sighișoara, Brașov sau Maramureș fără ca acești turiști să lase vreun leu aici, în general având inclusiv apa cumpărată de acasă.
Pentru a corecta aceste minusuri, Oradea trebuie să-și asigure un loc în topul turismului urban din România. Astfel propunem o serie de măsuri pentru dezvoltarea sustenabilă a turismului orădean, printre care construirea unui centru expozițional de anvengură pentru ca Oradea să devină centrul turismului de business din vestul țării.
// expo Plovdiv – oraș din Bulgaria cu o populație de 300.000 de cetățeni //
Acest gen de turism va atrage totodată și operatori aerieni care să ofere curse internaționale pe aeroportul Oradea, acești turiști având totodată capacitatea financiară pentru a achiziționa și bilete mai scumpe, astfel încât operatorul aerian să fie mulțumit de randamentul curselor de pe aeroportul Oradea până în momentul în care salariile Orădenilor vor ajunge la un nivel care să le permită tuturor două concedii pe an cu avionul. Construcția noului terminal de către Consiliul Județean Bihor este un alt atu pe care aeroportul din Oradea îl va folosi pentru atragerea operatorilor aerieni, alături de proximitatea Băilor 1 Mai, Băilor Felix precum și a zonelor Vârtop-Arieșeni, Stânei de Vale, Coada Lacului, Bratca, Șuncuiuș. Fără turism balnear/turism de întretinere, șansa dezvoltarii aeroportului scade la zero, indiferent de mărimea pistei sau a terminalului. Prin crearea unor circuite turistice județene de o zi de tip ”Prin Bihor”, Oradea va beneficia și de apropierea față de obiective turistice renumite la nivel național precum cele enumerate mai sus.
Construcția unui stadion de doar 15.000 de locuri, astfel cum actuala conducere a primăriei Oradea își dorește, este o altă măsură menită să priveze Oradea de o categorie de turism care aduce plus valoare turismului în orașele din jur: competiții sportive naționale și internaționale, concerte și festivaluri de muzică. Acest lucru este evident datorită faptului că nu este viabil din punct de vedere economic să aduci un nume consacrat fără a avea un spațiu unde să dispui de peste 25.000 de locuri, adică plătitori. Dacă dorim să avem parte de
astfel de evenimente în orașul nostru e nevoie de o viziune mai largă și o construcție mai amplă a unui ecosistem care să cuprindă o locație, un management transparent, o ofertă completă cu servicii necesare unor evenimente de amploare. Un organizator vine într-o locație unde condițiile sunt optime pentru astfel de evenimente. Optim înseamnă în primul rând bilete vândute, oportunități de cazare, spații largi pentru acces și parcare etc. Toate aceste lucruri sunt imposibil de realizat în locația propusă de actuala conducere, între Liceul cu Program Sportiv și Universitatea din Oradea. Acolo putem dezvolta centrul expozițional, păstrând și Grădina Zoologică renovată abia cu câțiva ani în urmă cu milioane de euro.
O altă măsură menită să asigure un plus turismului orădean, este dezvoltarea turismului cultural și arhitectural, prin promovarea unor circuite turistice menite să capteze curiozitatea turiștilor și să marească astfel exponențial timpul petrecut de aceștia în orașul nostru. Oradea este renumită la nivel național pentru clădirile construite în stilul secession sau Art Nouveau (Palatul Ullman, Palatul Vulturul Negru etc.). Un alt obiectiv strategic din punct de vedere cultural și architectural este Cetatea, care datează din secolul XII, fiind printre puținele cetății funcționale și la ora actuală la nivel național. Timp de aproximativ 200 de ani, mai exact între anii 1464 – 1667, meridianul 0 (aflat, azi, la Greenwich în Anglia) a fost amplasat în Cetatea Oradea. Acest lucru trebuie pus în valoare și prezentat turiștilor și marcat prin ridicarea unui orologiu, amplasat în Cetatea Oradea. Reabilitarea interioară a clădirilor monument aflate în gestiunea Primăriei și nu doar a fațadelor pentru a crea circuite turistice complete, nu doar destinații externe pentru ședințe foto.
De asemenea propunem dezvoltarea turismului ecumenic prin introducerea principalelor lăcașe de cult într-un circuit turistic atractiv menit să atragă turiștii dornici de a practica acest tip de turism care se dezvoltă enorm în ultima perioadă în Europa centrală și de vest.
În sprijinul acestui tip de turism se vor promova următoarele obiective, ignorate în ultimii ani:
- Biserica cu Lună, renumită datorită unui mechanism unic în Europa, aflat pe turla bisericii, care pune în mișcare o sferă cu diametrul de 3 m, de forma lunii, vopsită jumătate în negru, jumătate în auriu. Această sferă se deplasează după mișcarea de rotație a Lunii în jurul Pământuluiși arată, prin rotirea sa, toate fazele Lunii.
- Bazilica „Ridicarea la Cer a Fecioarei Maria” care este catedrala Diecezei de Oradea. Lăcașul constituie împreună cu Șirul Canonicilor și cu Palatul Episcopal cel mai ansamblu baroc de pe teritoriul României.
- Sinagoga Zion care este cea mai mare sinagogă neologă din România, ridicată în anul 1877
- Biserica mănăstirii premonstratense Maica Îndurerată – una din cele mai importante biserici baroce din zonă cu datare din 1741, precum și multe alte locașe de cult, fiecare având propria poveste de istorisit turiștilor.
Turismul e important, dar nu e totul! Investițiile trebuie să aibă ca prioritate binele orădenilor!
Urmăriți și alte capitole din programul meu pentru orădeni:
- Universitatea din Oradea – motor de dezvoltare sustenabilă
- Sănătate
- Centru de excelență pentru elevi
- Educație
- Termoficare
- Taxe, impozite și servicii publice decente
- Antreprenori locali
- Antreprenori locali 2
- Infrastructură și transport public local
- Oradea – Smart City
- Cultură
- Turism
- Bugetare participativă
- Piețe agroalimentare
- Oradea – Capitala Verde a României
- Piste de biciclete și nu numai
- Stadion și evenimente cultural-artistice